De werkwijze van Oefentherapie Cesar

Er zijn altijd twee elementen waar aan gewerkt wordt:

  • Houding, manier van bewegen (beweeggedrag) en leefstijl
  • Spieren en gewrichten (inclusief oefeningen en training)

Het doel is te werken aan een optimale lichaamshouding en optimaal bewegingsgedrag waarin soepele, sterke spieren rust en balans geven aan gewrichten. Bovendien voorkomt u daarmee herhaling van klachten.

Het is best lastig om uw houding, manier van bewegen en leefstijl actief aan te passen en te veranderen. Cesar therapie leert om de controle over uw lijf te herpakken.

Goed luisteren, goed analyseren

De eerste keer dat u komt, wordt er onderzocht wat er speelt. Dat begint met uw verhaal; wat is er gebeurd, wat voelt u, wanneer doet het pijn, wat kunt u wel en niet en was er misschien een directe aanleiding? Ik luister met aandacht en wil ook wat meer weten over uw dagelijkse leven. Of u veel sport, of een actief beroep uitoefent enzovoort.

Ik kijk direct naar uw houding. Zeker als u ontspannen zit te praten, vertellen houding en bewegingen ook een verhaal. Ik zie waar u een beweging vermijdt, balans verlegt en —vaak onbewust— uzelf ontziet.

Na het gesprek volgt het lichamelijk onderzoek. Dit gebeurt uitgebreid en met aandacht voor de pijnlijke plek, de gewrichten, de spieren om het klachtgebied heen en het houdingsgedrag. In de regel is bij afronding van dit gesprek duidelijk wat er aan de hand is en welke behandeling of combinatie van behandelingen bij u past.

Het effect op de regio rondom de klacht

Nummer 1 op de werklijst is het verminderen van de pijn en het verbeteren van de bewegelijkheid. Naast het kijken naar die ene plek waar het pijn doet, kijken we naar het hele lichaam; uw houding, manier van bewegen, uw leefstijl en wat voor klachten u eerder had. Een klacht heeft meestal effect op de hele regio en komt vaak voort uit die regio. Uw enkels doen bijvoorbeeld pijn omdat de spieren rond uw heupen gespannen zijn —omdat u eigenlijk last hebt van uw heup.

Motiveren, ontlasten, rekken, gedragsverandering en versterken

Als u graag sport of “gewoon” de dag activiteiten wilt oppakken is het moeilijk om even rustig aan te doen. U wilt aan de slag, u wilt weer op niveau komen. We gaan zo snel als we kunnen, helpen u bij gerichte training en blijven altijd bedachtzaam en zorgvuldig in de stappen die we zetten.

Een belangrijk onderdeel van de behandeling is gedragsverandering. Anders gaan bewegen, anders voorbereiden op dagelijkse activiteiten/sport en een andere houding aannemen is waar het om draait. Door uw lichaamshouding te verbeteren, verbetert uw lichaamsbeweging en dat helpt weer bij het herstel.

Naast gedrag zijn ook de spieren, pezen en gewrichten waar het allemaal om gaat belangrijk.

Als u gaat bewegen/trainen met verkrampte korte spieren vertraagt u het herstelproces en verhoogt u de kans op blessures. Gelukkig kunt u zelf goed in de gaten houden of uw spieren op lengte zijn. U krijgt een aantal oefeningen waarmee u gericht de pijnlijke spieren langer maakt.

U wordt echt beter met krachttraining en verbeterde coördinatie (wat zich vertaalt in verbeterend bewegingsgedrag)

Daar gaat het om: sterke spieren die goed samenwerken. Als uw spieren los en lang zijn (en u zult merken dat dan ook de pijn- en bewegingsklachten voor een groot deel weg zijn) kunt u aan de slag. Voor de meeste mensen een fijn moment; u kunt eindelijk iets doen. Met een op maat gemaakt trainingsprogramma dat u uitvoert met aandacht en beleid steeds lettend op de uitvoering van bewegen. Als u na behandeling bewust op uw bewegingsgedrag blijft letten voorkomt u terugval en beperkt u de kans op herhaling.

Deze website maakt gebruik van cookies om de werking van de site te optimaliseren. Tijdelijke cookies worden bij beëindiging van de sessie verwijderd.
OK